GODE RÅD TIL AT KOMME IGANG

Udklip_%20velkomstfolder_edited.jpg

Når migranter kommer i Folkekirken første gang, kan det have mange årsager. Måske søger de et religiøst fællesskab, et socialt netværk, måske har de brug for praktisk hjælp eller har behov for at øve det danske sprog. Det kan også være vedkommende blot er nysgerrig på, hvad kirken er i Danmark.

Uanset årsag, så kan du altid byde velkommen, invitere til en samtale og høre, hvad der har bragt vedkommende til kirken.

Der er mange råd og ideer at finde på nettet til tværkulturelle aktiviteter. Her er et lille udvalg af de ting, som kan gøres til at starte med:

• Byd velkommen og inviter til kirkekaffe.

• Sæt ord på gudstjenestens forløb og hjælp med salmenumre og med, hvornår man skal rejse sig.

• Vær åben over for flere sprog i kirken fx ved at lade migranten bede fadervor eller læse dagens tekst op på sit eget sprog.

• Lyt til migrantens historie, og støt op om at den eventuelt fortælles i kirken eller ved konfirmandundervisning.

• Inddrag migranten ved at fortælle, hvordan vedkommende kan bidrage ved fx uddeling af salmebøger, ved kirkekaffen eller lignende.

• Inviter til aktiviteter i kirken, og hvis det er aktuelt, så inviter til børneaktiviteter. Mange migranter kommer fra lande, hvor der ikke er særlige børneaktiviteter i kirken og kan derfor have stor glæde af dette i Danmark.

• Materialer, liturgier og plakater findes på mange sprog. Kontakt projektkoordinatoren for Tværkulturel Kirke, hvis du vil høre mere.

Find også inspiration her

Yderligere inspiration og information kan findes hos:

Folkekirkens Migrantsamarbejde

Tværkulturelt Center

Tværkulturelt center har også lavet et mere omfangsrigt idekatalog som kan hentes her.

Få folderen:

Træd indenfor! Folkekirken er åben

- en velkomstfolder til migranter om folkekirken.

Folderen fås på syv sprog: dansk, engelsk, farsi, arabisk, tigrinja, polsk og rumænsk.

Bestil folderen hos Tværkultur Kirke eller download den her.

Velkomstfolder.png